vrijdag 21 februari 2014

Dol op boeken!



Tweedehands boeken
Vandaag wil ik jullie graag iets vertellen over mijn eigen 'passie voor boeken'. Want die heb ik. ik ben dol op boeken! Vooral kinderboeken maar ook kookboeken, gedichtenbundels en.... nog veel meer. Nieuwe boeken koop ik niet vaak. Wel vaak tweedehands op rommelmarkten of in de kringloopwinkel. Daar kun je vaak voor weinig geld veel leuks kopen!

Veel boeken
Ik heb echt heeeel veel boeken. In de kamer in de 'mooie' kast. In de extra slaapkamer in kleine boekenkastjes, op de overloop in een boekenkastje en niet te vergeten op zolder in een (groot) aantal plastic kratten.... Mijn man zegt dan oneerbiedig : 'We verzuipen erin...'










Leuk
Ach ja, boeken zijn ook zo leuk. Het is gewoon zo heerlijk om tussen die (oude) boekjes te struinen. Lekker op een vrije dag naar de kringloopwinkel. En dan op je gemakje alles bekijken en de winkel uitgaan met een grote stapel boeken voor maar 10 euro...! Een kick geeft dat! Helemaal blij ben ik dan. En dan thuis nog eens bekijken en daarna toevoegen aan de verzameling. Als je ook van boeken houdt, begrijp je me denk ik wel.

Altijd al
Toen ik klein was, was ik al gek op boeken. Met Kerst kregen wij van onze ouders altijd een boekje. Nu nog in veel gezinnen gebruikelijk. Erg goed, blijven doen! Er wordt al veel te weinig gelezen. En willen de kinderen geen boek meer? Gewoon toch geven, al is het maar een dunnetje. Dan geef je er iets anders bij. Ik gaf dit jaar aan alle drie het boekje 'Altijd bidden' van ds. Harinck en ik gaf daarbij een VVE-bon. En er kwam geen commentaar en de boekjes liggen op diverse plaatsen op hun kamers... We strooien het zaad en laten het verder aan de Heere over.
Toen ik vier jaar was wilde ik graag een deeltje van Rozemarijntje, ik weet het nog goed. Een deeltje wat ik nog niet had, er waren er vijf. En ik kreeg 'Rozemarijntje en rooie Pier'. O, wat was ik blij, ik was er dolgelukkig mee. Ik herinner me dat nóg. Hoe blij kan een kind zijn met iets 'kleins'. Kinderlijk blij, zegt men weleens, nou dat is het nu precies.





En zie je ook hoe mooi dit boekje nog is? O, wat was ik zuinig op m'n boeken. Ze stonden superkeurig op een boekenplank. Netjes recht, elke keer werd dat gecontroleerd. En wilde m'n broer Frans weleens een boek lenen, oei dat vond ik maar niks. Want hij deed er lang niet 'zuinig' genoeg mee naar mijn zin. Hij liet dan de kaft 'hangen' en daar ging het boek van uit de band. Dan deed ik niet zo aardig tegen hem en volgens mij moest hij al gauw het boek weer teruggeven met als reden 'niet zuinig genoeg mee omgegaan...'

Ooit...
En ja, nog steeds wil ik graag dat mijn boeken recht staan. Maar ik heb er inmiddels zoveel, dat er heel veel beland zijn in kratten. Die wachten tot er een kamer vrij komt die ik dan vol kan zetten met boeken... Maar dat mag nog even duren hoor, de kinderen zitten mij  niet in de weg, integendeel. Maar ooit... als ik het mag beleven...wil ik graag een kamer vol boeken waar ik lekker kan zitten bekijken, lezen en dromen...

Sparen
Van bepaalde schrijvers spaar ik de boeken. Ik verzamel de kinderboeken van W.G. van der Hulst, K.Norel en P. de Zeeuw. Verder ook de Meipockets, die vind ik geweldig. Alleen kom je ze helaas niet zo vaak meer tegen (in goede staat)




En nu mag ik dan voor diverse uitgevers boeken recenseren. Ook erg leuk! Ik heb de eerste recensie zojuist gepubliceerd. Je kunt hem hieronder vinden.
Ik ben nu bezig met een recensie over twee nieuwe Nijntje boekjes. En weet je wat zo leuk is: ik mag de boeken houden! Zo kom je nog eens makkelijk aan je boeken... Alhoewel het me nog wel tegenviel hoor, hoe lang ik nog bezig was met zo'n recensie. Je wil het natuurlijk wel goed doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten